Как избрахте да се занимавате с ресторантьорство?
Готвенето беше моят основен метод за презареждане и медитация, начин да покажа любовта и грижата към моите близки и приятели. С времето любознателността и огромната ми страст към пътешествията и кулинарните традиции на различните култури, се превърнаха в мечта – да създам собствен ресторант. Едно по-специално място, чиято съвкупност от атмосфера, хубава музика, осветление, вкус и отношение да очарова и „прегръща“ гостите. Така избрах и името INCANTO (в превод от италиански – магия, вълшебство, очарование). Пътувайки много, с времето все повече ми се избистряше идеята и ставах все по-уверена, че точно с това трябва да се занимавам.
Израснала съм в много гостоприемно семейство, а двете ми баби бяха невероятни готвачки. Помня как постоянно посрещахме гости и майка ми успя да възпита в мен отношението към храната и красивото й поднасяне, а бабите ми ме научиха кое от къде идва като продукт и как трябва да се отнасям към природата, даваща ни тази храна. Следвах мечтата си с цялото си сърце и енергия. Имах щастието и късмета тази мечта да се реализира, макар и доста трудно. Сега INCANTO е една моя голяма любов, изразяваща представата ми за красиво и вълнуващо преживяване в ресторант. Там съм дала всичко от себе си, за да създам едно различно и вълшебно място, където хората да усещат грижа и любов. Обичам контакта с хората…отношенията, топлината…и създаването на Инканто е най-естествения ход в моя живот.
В град Бургас се усещаше град за по-специални и различни места. Съвсем уверено мога да кажа, че Инканто постави началото на съвсем нова ресторантска култура в град Бургас.
Инканто е компилация от кулинарни традиции, авторски почерк и топла атмосфера. Не е класически италиански ресторант, както хората често се бъркат заради името, което е с италиански произход.
Кое е това, което най-много ви мотивира?
Ресторантът е един прекрасен инструмент да радваш хората. Мотивира ни желанието да спечелим любовта им. Мотивира ни резултатът от усилията. Това, че все повече хора казват, че не само харесват ресторанта, а го обичат, доказва, че сме успели да спечелим тяхното доверие.
Аз лично най-много се мотивирам, когато успея да мотивирам другите, да ги заразя с ентусиазъм и желание да правят нещата все по-добре. Инканто е един от малкото ресторанти в България, който с времето се развива и подобрява, а не запада.
Един от най-приятните и мотивиращи моменти в нашата работа е създаването на нова концепция. Ние сменяме нашето основно меню два пъти в годината, като допълнително имаме седмично дневно меню, както и специални сезонни менюта. При нас винаги има нещо свежо и ново!
Кои са най-важните хора за успеха на INCANTO?
Безспорно най-важен е клиентът. Но за да достигнем до него и удовлетворим неговите потребности, ни е необходим добър екип.
Съответно, в нашия екип всички са важни. Така както в един организъм всеки орган и система имат своята роля и функция за оцеляването, така е и във всяка една организация.
Аз работя в допълващ се екип. Силните страни на колегите ми компенсират моите слабости. Тук е мястото да споделя, че имам късмета и щастието мой бизнес партньор и съдружник в управлението на INCANTO да бъде човек, с когото се разбираме превъзходно. Incanto е това, което е днес, благодарение на тази сиенергия между нас двамата. Нашето съдружие благоприятства успеха на ресторантите, тъй като се основава на лична привързаност към ресторанта, дълбоко уважение към допълващите способности на всеки и споделена визия.
Притежаваме вътрешната сила да мислим в духа на “ние”, а не “аз”. Успяхме заедно да организираме екип от хора с различни силни страни. Разполагаме с разнообразна група от мислещи хора и ценим високо приноса на всеки. Гледаме на нашите служители като нещо повече от длъжностна характеристика, а се стремим да разберем силните им страни. Създали сме климат, белязан от искреност, оценяване и разбиране. Само така се случват вълнуващите неща. Хората в такава работна атмосфера губят сковаността си и стават по-гъвкави.
С две думи – успехът е резултат от взаимодействието и сиенергията между всички хора, свързани с ресторанта. Персонал, клиенти, доставчици, производители… Политиката ни към всички се основава на честността и разбирателството.
Кои са най-големите предизвикателства, пред които сте се изправяли?
Открихме първият ресторант INCANTO през януари 2009г, след 2 години проучване, проектиране и построяване. Отворихме в окото на световната икономическа криза. Самото оцеляване на ресторанта беше подложено на сериозни предизвикателства още от самото начало. Но въпреки трудната среда и сравнително непознатия продукт, който предлагахме, ресторантът успя да спечели голям кръг лоялни клиенти, благодарение на които останахме на пазара. Предизвикателно е да създадеш политики и процедури, които хората да следват стриктно. Предизвикателно е да откриеш лоялни и отдадени мениджъри, които да бъдат истински лидери. Най-голямото предизвикателство е да отговориш на очакванията на хората, които се променят ежедневно. За да ги задържиш като клиенти, трябва постоянно да поддържаш интереса, да впечатляваш с новости и всякакви гъделчета. Определено това е доста трудно, но ние сме спечелили доверието именно с индивидуалния ни подход на внимание към всеки гост.
Високите стандарти, които сами си задаваме и следваме изпълват деня ни с непрестанен контрол и внимание към детайлите.
На тази тема мисля, че съм готова да издам книга. Предизвикателствата са безброй и всеки ден. Не случайно това е един от най-трудните браншове в бизнеса и е доказано, че 93% от ресторантите фалират през първите 2 години след откриването си. Много бих се радвала, ако повече хора разбираха сложностите на тази сфера, особено в българската икономическа среда. Намирането на качествени хора е може би най-сериозният проблем на всички в ресторантьорския бизнес. Понякога е много трудно да държиш добре мотивиран екип в страна с толкова нисък стандарт на живот. Правим всичко, което зависи от нас като работодатели… отношение, уважение, подкрепа, сигурност, мотивиращо възнаграждение, възможности и забавление. Осъзнаваме, че сме повече на работа, отколкото с близките си хора и създаването на добър климат сред хората, служители, клиенти и доставчици е на първо място за нас.
Какво научихте за тези години като предприемач?
Няма невъзможни неща. Страстта и пълната отдаденост са задължителни. Трябва да не спираш да се развиваш, четеш, пътуваш и посещаваш други ресторанти по света, и да обменяш опит с хората в бранша. Добрата конкуренция създава почва за усъвършенстване. Задължително е да си коректен и точен с всеки около себе си, ако искаш да растеш и да се утвърждаваш като бранд.
Име се гради трудно и дълго, но основните критерии са: винаги да си държиш на думата, да си открит и прям с хората, да се опитваш да разбереш напълно нуждите на клиента и с действията си да показваш, че те е грижа за него.